Czy warto otworzyć małą kawiarnię?

Rynek gastronomiczny w Polsce jest bardzo rozbudowany, jednak nadal jest tam jeszcze sporo miejsca dla osób, które chcą spróbować swoich sił i otworzyć lokal. Coraz modniejsze ostatnio stają się kawiarnie. Degustatorów tego napoju przybywa z wraz z nim popyt na dobrą kawę. Czy opłaca się jednak otworzyć małą kawiarnię?

Większa swoboda

Niewielka kawiarnia mimo pewnych ograniczeń finansowych może znacznie bardziej skupić się na kreatywnych rozwiązaniach niż sieciówki. Podlegając franczyzie, trzeba spełniać mnóstwo warunków narzuconych odgórnie, a przy tym nie ma tam miejsca na własne innowacje. Własny lokal, nawet jeżeli jest niewielki, to może być ciekawą opcją dla osób, które lubią wydarzenia kulturalne, wieczory tematyczne, albo po prostu wysokiej jakości kawę. Wolność w prowadzeniu własnej kawiarni to także szkolenie obsługi według własnych standardów oraz wpływ na wystrój oraz menu. Mała knajpka może przyciągać klientów oryginalnymi deserami oraz coraz to nowymi gatunkami kawy. W sieciówkach wszyscy są przyzwyczajeni do rutyny oraz niewielkich promocji tylko przy okazji świąt czy eventów. Kameralne miejsce znacznie lepiej uderza w gusta świadomego klienta, który kładzie nacisk na jakość.

Dostosowanie się do rynku

Wolność w podejmowaniu decyzji dotyczących wystroju czy menu ma wiele zalet. Jedną z nich jest możliwość dostosowania się do trendów oraz oczekiwań rynku. Jako właściciel kawiarni masz kontakt ze swoimi klientami, dzięki czemu wiesz co w danym momencie zmienić lub poprawić. W lokalach sieciowych wszystko podlega wcześniej zaplanowanej strategii, dlatego nie możesz liczyć na indywidualne podejście do klienta lub częste nowości. To kolejny argument przemawiający za tym, że mała kawiarnia ma większe szanse zatrzymać przy sobie klienta na dłużej. Goście lubią mieć wpływ na działanie swoich ulubionych lokali gastronomicznych.

Zbudujesz społeczność wokół swojej marki

Wspomniany wcześniej kontakt z klientem pozwoli zbudować grupę stałych klientów. Baza regularnych gości jest świetnym początkiem do stworzenia czegoś więcej niż kawiarni. Będziesz mógł z odważniej wprowadzać i testować nowe produkty czy też organizować eventy tematyczne. Być może klienci sami zaczął podsuwać ciekawe pomysły, które będziesz z chęcią realizował. Dokładne poznanie swojej grupy docelowej znacznie ułatwia prowadzenie interesu i pozwala wyeliminować podstawowe błędy oraz nietrafione decyzje. Kawiarnie franczyzowe skupiają się na szybko i sprawnie wykonanej usłudze dla klienta, który żyje w pośpiechu. Kameralne lokale pozwalają zrelaksować się i są świetnym miejscem na spotkania z przyjaciółmi i rodziną. 

Bez pośpiechu

Kierowanie własnym biznesem daje kontrolę nad całym procesem kreowania i wytwarzania produktu. Jeżeli nie czujesz takiej potrzeby, to z niczym nie musisz się śpieszyć. Zadowolenie i satysfakcja, które płyną z prowadzenia własnej kawiarni, na pewno będą odczuwalne przez Twoich klientów. Miła atmosfera to podstawa, dlatego z powodzeniem możesz konkurować ze znanymi markami, które mają mnóstwo lokali, jednak każdy z nich jest taki sam. Indywidualizm to cecha, której szukają klienci, dlatego nie bój się eksperymentować.

Mogłoby się wydawać, że rynek gastronomiczny nie potrzebuje kolejnej małej kawiarni. Nic bardziej mylnego! Ludzie poszukują przyjaznego miejsca do spełnienia czasu. Co więcej, kultura picia kawy w Polsce się rozwija i coraz więcej ludzi celebruje ten moment w ciągu dnia. Poszukując nowych doznań smakowych, konsumenci szukają nowych miejsc, aby wypróbować coś nowego. Nie mój się innowacji i oryginalności. Zbuduj własną markę, jak chcesz. Lokal gastronomiczny to duży wydatek, jednak pamiętaj, że inwestycja w sprzęt się opłaci. Zwłaszcza jeżeli włożysz pieniądze w ekologiczne rozwiązania na zapleczu, takie jak nowoczesne zmywarki gastronomiczne.