Jak pozyskać i wykorzystywać uwagi klientów?

Uzyskanie szczerych i konstruktywnych opinii klientów jest kluczowe dla rozwijania biznesu w branży gastronomicznej. Trendy i oczekiwania konsumentów się zmieniają dlatego, żeby nadążyć za zmieniającym się rynkiem trzeba wiedzieć, jakie błędy popełniane są w restauracji. Jak zdobyć od gości cenne informacje, które pozwolą ulepszyć Twój lokal?

Tajemniczy klient

Sprawdzanie jakości obsługi jest kluczowe dla ulepszania działania lokalu lub zachowania go na odpowiednim poziomie. Tajemniczy klient to wynajęta osoba, która przyjdzie do lokalu i jak każdy standardowy klient skorzysta z usług restauracji. Po wizycie odpowie na pytania zawarte w ankiecie, którą musisz przygotować. Istnieją specjalistyczne firmy, z których pomocy możesz skorzystać, aby przygotować taką akcję. Jako właściciel lub osoba zarządzająca lokalem możesz również zorganizować to samodzielnie. Będziesz musiał poprosić osobę, której nie zna obsługa, o zjedzenia tam posiłku. Po wizycie należy sporządzić listę spostrzeżeń, która powinna odpowiadać na pytania typu, np.:

  • Jaki był czas oczekiwania na posiłek?
  • Czy podana potrawa była zgodna z zamówieniem?
  • Jakie wrażenie sprawiała obsługa kelnerska?
  • Czy dania były w odpowiedniej temperaturze?
  • Co wg Ciebie można poprawić w lokalu?
  • Jak oceniasz wystrój lokalu?

Monitoruj media społecznościowe i serwisy z opiniami

Facebook, Instagram oraz inne media społecznościowe to kopalnia wiedzy dla każdego restauratora. Tam możesz podejrzeć konkurencję oraz wszystkie najgorętsze trendy. Co więcej, to miejsce, gdzie klienci pozostawiają swoje opinie, skargi, ale także pochlebstwa. Pamiętaj, żeby zawsze odpowiadać na komentarze i wiadomości pozostawione przez klientów w skrzynce odbiorczej. Dużym błędem, który często popełniają restauracje, jest brak odpowiedzi na negatywne opinie. Zawsze należy w sposób uprzejmy ustosunkować się do uwag gości. Brak odpowiedzi ich uwagi jest bardzo źle postrzegany i sprawia wrażenie, że lokal nie liczy się z opiniami konsumentów. Ważne, aby nie ograniczać się tylko do portali społecznościowych. Obecnie w internecie istnieje wiele serwisów z opiniami, gdzie ludzie wymieniają się spostrzeżeniami na temat danej firmy, marki czy restauracji. Trudno monitorować wszystkie wzmianki o restauracji w sieci, jednak warto starać się przynajmniej raz w miesiącu wykonać monitoring najpopularniejszych portali. Nie zapominaj o opiniach w wizytówce Google, czy też serwisie TripAdvisor.

Rozmawiaj z klientami osobiście

Kontakt twarzą w twarz jest najlepszym sposobem, żeby zweryfikować nastroje gości. Dzięki otwartości na rozmowę nie tylko poznasz szczere opinie, ale także możesz zdobyć stałych klientów. Konsumenci doceniają, gdy są pytani o zdanie i mogą pomóc właścicielom ulepszyć lokal. Utrzymywanie dobrych stosunków z gośćmi oraz firmami i lokalami z najbliższej okolicy pomoże Ci stworzyć przyjazny wizerunek.

Co możesz zrobić, żeby uniknąć negatywnych opinii?

Otwierając lokal mimo dopracowanego biznes planu i przeprowadzenia badań rynku istnieje ryzyko niespełnienia oczekiwań klientów. Sukces restauracji zależy od wielu czynników, których czasami nie sposób przewidzieć. Są jednak kwestie, na które masz wpływ i jest to niewątpliwie szybkość wydawania potraw. Sprawna organizacja lokalu to sprawa kluczowa. Nie zapominaj o dokładnym przeszkoleniu zespołu oraz zapewnianiu kucharzom odpowiedniego sprzętu. Zmywarki kapturowe są niesamowicie wydajne i pozwalają na automatyzację procesów mycia. Jeżeli w swoim lokalu masz problem z organizacją zmywalni, to warto pomyśleć o tym rozwiązaniu. Sprzęty w restauracji powinny być niezawodne i intuicyjne, dlatego korzystaj tylko z uznanych producentów, takich jak marka MEIKO, która od lat specjalizuje się w dostarczaniu technologii dla gastronomii. Sprawnie działająca kuchnia i obsługa to dobry start dla każdej restauracji. Dlatego zastanawiając się, jak usprawnić lokal zacznij od podstaw.