Odpady w gastronomii. Jak z nimi postępować?

Dziś szczególną uwagę przywiązuje się do ochrony środowiska. Ilość odpadów, którą ludzkość produkuje jest zatrważająca, a duża ich część pochodzi z gastronomii. Jak branża radzi sobie z nadmiarem produkowanych śmieci i jakie rozwiązania można zastosować, aby ograniczyć ich ilość?

Segregacja i właściwe przechowywanie śmieci w gastronomii

Każdego dnia restauracje i lokale gastronomiczne tworzą tony odpadów, które muszą być wyrzucane w odpowiedni sposób.

Pierwszym krokiem we właściwym postępowaniu z odpadami w gastronomii jest ich  właściwa segregacja. Dzięki recyklingowi dajemy niektórym materiałom szanse na powtórne przetworzenie. Jest to szczególnie ważne w przypadku plastiku, który w naturalnym środowisku rozkłada się nawet kilkaset lat! Metal, papier i szkło także mogą być ponownie wykorzystane, dlatego tak ważna jest ich odpowiednia segregacja. We właściwym segregowaniu odpadów bardzo pomagają specjalne kosze na odpady, które produkowane są w odpowiednich kolorach:

  • kosz żółty – tworzywa sztuczne i metale,
  • kosz zielony – szkło,
  • kosz niebieski – papier,
  • kosz brązowy – odpady biodegradowalne,
  • kosz czarny – odpady zmieszane.

Przechowywanie odpadów gastronomicznych

Kolejnym ważnym punktem, jest odpowiednie przechowywanie odpadów. Jak wiemy, wysokie temperatury i śmieci to przepis nie tylko na nieprzyjemny zapach, ale i niebezpieczne drobnoustroje, czy roje insektów. Ważne jest więc odpowiednie przechowywanie odpadów, zanim zostaną wyrzucone. Do takich celów przeznaczone są specjalistyczne schładzarki odpadów.

Bardzo ważny jest też porządek, czystość i higiena, które pozwalają na zachowanie bezpiecznych standardów w kuchni. Pomoże w tym stosowanie chociażby profesjonalnych zmywarek takich jak zmywarki kapturowe czy zmywarki tunelowe.

Zero waste w restauracji

Nurt zero waste na dobre wchodzi w branżę gastronomiczną.. Tyczy się to przede wszystkim jednorazowych opakowań oraz kubków czy talerzy i sztućców. Wiele restauracji zaczyna wprowadzać zakaz ich używania, w zamian namawiając klientów do przynoszenia własnych naczyń wielokrotnego użytku.